Aký pad a pastu zvoliť pri leštení laku

Na začiatku je kúpa leštičky, ale tým to celé iba začína, aké si k nej zvoliť správne pady resp. kotúče a aké pasty?

V prvom rade si treba vyjasniť aké škrabance ideme odstraňovať, z akého auta resp. akého laku, či tvrdého alebo mäkkého, alebo plánujeme leštit viacero áut, prípadne či rôzne typy poškodení

Kvôli lešteniu jedného auta nemá veľmi zmysel si kupovať celú sadu na leštenie, nakoľko Vás vyjde lacnejšie si to dať preleštiť u nejakého profesionála. Ak si ale viete požičať od niekoho orbitálnu leštičku, tak máte ušetrenú veľkú časť nákladov. Zámerne píšem orbitálnu leštičku, lebo ak s leštením nemáte skúsenosti a máte k dispozícii iba rotačnú leštičku, tak sa do toho radšej ani nepúštajte, nakoľko budete mať viac škody ako úžitku. Neskôr v článku si povieme prečo.


Ak už vieme aké škrabance resp. autá plánujeme leštiť, treba si overiť či sa vôbec budú dať odstrániť leštením.


Ako spoznať či sa dá odstrániť škrabanec leštením?

Najjednoduchší spôsob ako zistiť, či sa dá škrabanec odstrániť leštením, je tento: stačí vyliať vodu na škrabanec a voda vyplní škrabanec a ak ho stále vidíte aj pod vodou tak je už veľmi hlboký až do základovej farby a nebude sa už dať preleštiť. 

Ak ale zmizne a nevidíte ho pod vodou, tak sa bude dať ešte preleštiť. A môžete začať uvažovať nad kúpou príslušenstva na leštenie.

dá sa odstrániť hlboký škrabanec z laku auta

Makký alebo tvrdý lak?

Ako zistiť či má auto mäkký alebo tvrdý lak?

Tvrdé laky:

Tvrdé laky zvykli mať kedysi staršie Mercedesy a BMW resp. nemecké autá. S veľmi tvrdými lakmi a silnými škrabancami si potom neporadí hocijaká kombinácia padu a pasty, alebo treba voliť fakt ten natvrdší pad napr. rupes coarse modrý alebo vlnový pad, ktorý ma vyšší rez. Prípadne ak nestačí silná kombinácia padu a pasty, tak treba zvoliť rotačnú leštičku, ktorá ale vyžaduje aj viac praxe, aby ste si nespálili lak, ale zase reže (Cut) oveľa viac ako orbitálna leštička. 


Mäkké laky:

Mäkkšie laky zvykli mať väčšinou japonské značky áut. V súčasnosti už moderné laky nedosahujú také tvrdosti ako v minulosti a aj nemecké autá už majú mäkkšie laky. To znamená, že pri leštení Vám stačí aj slabšia kombinácia na odstránenie aj silných škrabancov, inak povedané ľahšie sa zbrúsi horná vrstva priesvitného laku.


Ak ale neviete či má dané auto, ktoré sa chystáte leštiť makký alebo tvrdý lak, tak čítajte ďalej.


Pasty

Výber vhodnej leštiacej pasty je rovnako dôležitý ako výber vhodného padu. V našej ponuke zatiaľ máme dve značky leštiacich pást, a to od firmy Menzerna a Rupes. Menzerna je nemecká značka a venuje sa vývoju pást už vyše 100 rokov, Rupes je talianska firma, ktorá sa venuje hlavne výrobe leštičiek už vyše 70 rokov, ale popri tom vyrábajú aj príslušenstvo.

Silné škrabance:

Pasty na silné škrabance sú väčšinou označované ako Heavy napr. Menzerna Heavy Cut Compound, prípadne pri Rupese sú označované ako Coarse

Stredné škrabance:

Pasty na stredné škrabance sú označované ako Medium napr. Menzerna Medium Cut Polish, kedysi mal aj Rupes strednú pastu (zelená), označovaná ako Rupes Medium Quarz, ale už sa prestali predávať.

Jemné škrabance a vysoký lesk:

Na jemné škrabance, odstránenie hologramov po rotačných leštičkách a dosiahnutie vysokého lesku sa používajú tzv. finišovacie pasty.

Rupes zúžil ponuku na dve pasty pri rade D-A, a to na modrú silnú Coarse a žltú na jemné škrabance a lesk Rupes D-A Fine. Menzerna má viacero jemných pást v ponuke a označujú sa ako Super Finish 3500 a Super Finish Plus 3800.


Každá pasta reaguje na inom type laku rozdielne, preto treba skúšať a hľadať tú najúčinnejšiu kombináciu pasty a padu. Ďalej v článku sa dozviete, ako na to.

leštiace pasty


Pady 

Najčastejšie pady su penové, majú rôzne tvrdosti a podľa toho sú určené na iné typy poškodení.

Čím je pad tvrdší, tým je viac vhodný na odstraňovanie silnejších škrabancov. Každá značka padov má inak označené farby a najtvrdší pad jednej značky nie je rovnako tvrdý ako najtvrdší pad inej značky. 

Čím je lak tvrdší tým môžu mať problém niektoré značky padov s odstránením škrabancov, hlavne tie, ktoré majú aj najtvrdšie pady stále relativne mäkké oproti iným značkám.


Okrem penových padov existujú ešte vlnové a mikrovláknové pady.

Vlnové pady zvyknú mať ešte silnejší rez ako penové a teda odstraňujú aj tie najsilnejšie škrabance.

Mikrovláknové pady majú dobrý rez ale zároveň s nimi viete aj doleštiť do lesku. Fungujú dobre na niektoré laky, niektorí detaileri na nich nedajú dopustiť.


Zároveň však treba myslieť na to, že čím viac pad reže, tým viac zoberie z priesvitného laku. 

Treba na to dávať pozor hlavne pri lakoch s nízkymi hodnotami vrstvy priesvitného laku, a byť opatrný aby ste zároveň nespálili lak, prípadne sa neprebrúsili až na farbu (hrozí to hlavne pri rotačných leštičkách).

Na premeranie vrstvy laku nám služia merače laku. Hodnoty laku meriame pred samotným začiatkom leštenia, laky majú od výroby bežne približne 100-150, prípadne do 200 mikrometrov (um). Čím viac sa lak leští, tým sú hodnoty nižšie. Pri výšších hodnotách je pravdepodobné, že auto už bolo lakované alebo inak opravované. Pri hodnotách nad 300 už bol použitý asi aj tmel (git).


Testovacie miesto

Vyberieme si na celom aute testovacie miesto, na ktorom budeme skúšať rôzne kombinácie padov a pást.

Najprv volíme slabšiu kombináciu padu a pasty, ale zároveň takú. ktorá odstráni aspoň nejaké defekty a má teda nejaké rezacie vlastnosti (medium pasta, alebo stredne tvrdý pad).

Pripravíme si aspôň tri rozličné pady s rôznou tvrdosťou (tvrdý, stredne tvrdý, mäkký) a taktiež tri pasty (najsilnejšiu, stredné škrabance, finiš).


Nezabúdajte! 

Vždy po preleštení s nejakou kombináciou pasty a padu použiť IPU na odmastenie laku a pretrieť do sucha s mikrovláknom! Pasta môže vyplniť škrabanec a výsledok môže vyzerať lepšie ako v skutočnosti. IPA odstráni aj zvyšky pasty a uvidíte reálny výsledok. Majte nachystaných dostatok mikrovláknových utierok.


Ako po prvej kombinácií vidíme ešte škrabance na laku, zvyšíme silu pasty alebo tvrdosť padu. 

Ak aj po silnejšej kombinácií stále vidíme škrabance, tentokráť zvýšime pastu alebo pad, podľa toho čo sme zvýšili v predchádzajúcom kroku. Striedame teda zvyšovanie kombinácie padu a pasty.

Pokračujeme až dovtedy kým nenájdeme vhodnú kombináciu. Ak sme našli vhodnú kombináciu na testovacom mieste, tak pokračujeme s rovnakou kombináciou na celom aute. 


Na videu nižšie máte zobrazený celý proces prípravy laku pred samotným leštením, a rovnako aj samotný postup výberu najvhodnejšej kombinácie:

Niekedy už po prvom kroku leštenia dosiahneme veľké zlepšenie, a preto nie vždy sa vyžaduje druhý krok leštenia, závisí to aj od požiadavky od zákazníka, prípadne ak chystáme auto na predaj, tak sa pozerá aj na náklady.

Ak ešte stále nie sme úplne spokojný s výsledkom, alebo chcem dosiahnuť ešte vyšší lesk, tak ako posledný krok použijeme najmäkkší pad a najjemnejšiu pastu na dosiahnutie vysokého lesku.


Pripravili sme pre Vás výhodnejšiu sadu Rupes pást a padov a sadu troch pást od Menzerny, sadu padov Italko s rôznymi tvrdosťami.


Poriadne osvetlenie

Pri práci nezabudnite na poriadne osvetlenie, čím menej svetla máte, tým skôr môžete prehliadnuť niektoré defekty. My odporúčame používať profesionálne detailingové svetlá Scangrip, je dobré mať aj kombináciu svetiel s rôznou teplotou svetla, lebo pri niektorých farbách lakov môžete pri jednej teplote svetla prehliadnuť niektoré škrabance.


Maskovacie pásky

Ak si chcete vyhnúť poškodeniu plastov, emblémov, líšt, atď. 

Tak určite nezabudnite ku svojej objednávke leštičky prihodiť aspoň jednu maskovaciu pásku. 

Maskovacie pásky sa vyrábajú v rôznych šírkach od 18mm po 48mm.

Tieto pásky sú špeciálne určené na leštenie áut, pretože sú odolné aj do vyšších teplôt, ktoré pri leštení vznikajú. 

Navyše sú pevnejšie ako obyčajné maliarske pásky, ktoré na to nie sú vhodné.


Nezabudnite na ochranu laku

Preleštený lak nevydrží večnosť, ak ho ale správne ochránime, tak vydrží pekne naleštený oveľa dlhšie.

  1. Najlacnejšia aj najrýchlejšia ochrana je vosk alebo sealant. Zvyšujú lesk, neposkytujú mechanickú ochranu, ale chránia proti nepriaznivému počasiu, auto sa ľahšie čistí a efekt vydrží na niekoľko mesiacov.
  2. Trvácnejšia ochrana je keramika, chráni hlavne proti chemickým vplyvom a jej efekt vydrží niekoľko rokov. Auto sa následne aj ľahšie čistí.
  3. Doteraz najlepšia ochrana proti mechanickým vplyvom je ochranná fóliazároveň niektoré fólie majú samozaceľovaciu schopnosť, takže drobné škrabančeky sa vplyvom tepla zacelia. Niektoré kvalitnejšie polyuretánové fólie majú aj keramickú vrstvu a ľahšie sa potom čistia.

Pri správnej starostlivosti o všetky ochrany, vydrží ich efekt aj dlhšie.

Cookies

Táto webstránka používa súbory cookies.

Robíme všetko preto, aby sme vám zobrazovali iba obsah, ktorý vás zaujíma. Na to ale potrebujeme súhlas s využívaním cookies. Tým nám umožníte používať údaje o vašom prezeraní webu TaishiFolie.sk. Nebojte sa, nejedná sa o žiadny záväzok. Toto nastavenie môžete kedykoľvek upraviť alebo vypnúť.