Ako si pripraviť auto na lepenie fólie, leštenie laku alebo voskovanie
Predpokladajme, že auto, ktoré ideme lepiť nemá žiadne nedostatky laku ako hrdza, preliačeniny, škrabance a iné chyby laku. V opačnom prípade treba najprv začať vyspravením všetkých týchto nedostatkov, ako pred lakovaním auta. To znamená prebrúsenie, vytmelenie a znovu prebrúsenie, až do úplne hladkého povrchu. Ako som už vyššie spomenul, fólie kopírujú povrch a pri vynechaní tohto kroku by výsledok lepenia nedopadol dobre.
Pri lepení fólií budeme potrebovať demontovať časti, ktoré sa budú dať. Sú to napríklad, predné a zadné svetlá, značky resp. držiaky značiek, kľučky, znaky a emblémy, smerovky, atď. Pred prípravou auta na voskovanie túto časť vynechávate. Osobne to robím pred začatím umývania auta, nakoľko pod demontovanými časťami je dosť veľa špiny a tieto miesta treba rovnako dobre odmastniť, nakoľko fólie budú držať na týchto zahnutých častiach.
Určite je dobré mať pripravených viacero čistých mikrovláknových utierok na jednotlivé fázy čistenia.
Umytie aktívnou penou
Ako prvé budeme potrebovať auto dobre umyť. Ak máte auto veľmi špinavé, viď obrázok, tak je potrebné ho najprv opláchnúť Wapkou resp. silným prúdom vody od hrubej špiny.
Osobne začínam nastriekaním aktívnej peny na auto. Nezabudnite na podbehy a miesta okolo kolies, nakoľko tam budeme fólie tiež zahýbať.
Aktívnu penu zmiešajte s teplou vodou v pomere ako uvádza výrobca. Nastriekajte na auto, nechajte pôsobiť cca 5 minút, nech sa uvolní hrubá špina a potom opláchnite silným prúdom vody.
POZOR! Penu neaplikujte na slnku a nenechajte ju zaschnúť na aute.
Umytie Auta metódou dvoch vedier
Umývanie auta pomocou metódy dvoch vedier je čoraz obľúbenejšie a rozšírenejšie medzi autičkármi, pretože je šetrná k laku a minimalizuje riziko poškrabania laku.
Jedno vedro je napustené vodou s autošampónom a druhé vedro je napustené čistou vodou a slúži na vyplachovanie rukavice. Obe vedrá majú na spodku separátor nečistôt.
Po umytí auta nezabudnite auto osusiť mikrovláknovým uterákom alebo silikónovou stierkou, aby neostali na karosérii zaschnuté čiastočky vody. Voda častokrát obsahuje vodný kameň a ten potom zanecháva škvrny na laku. Dôkladné dosušenie je po umývaní je teda veľmi dôležité pre výsledný efekt.
Odstránenie hmyzu
Hmyz je v podstate kyselina a nie je dobré nechávať zaschnuté časti hmyzu dlho na karosérií pretože môžu poškodiť lak. A čím dlhšie sú zaschnuté, tým horšie idú dole. Na šetrné odstránenie hmyzu odporúčame používať prípravky resp. autokozmetiku určenú priamo na odstraňovanie hmyzu napr. Bug Remover od RR Customs.
Odstránenie asfaltu a živice
Občas sa môže stať, že na laku auta nájdete čierne bodky alebo škvrny, ktoré nejdú ľahko dobre umyť. Vo väčšine prípadov je to asfalt, na ktorý treba použiť špeciálny odstraňovač asfaltu a živice napr. Tar&Glue Remover od RR Customs. Ten rozpustí asfalt a po chvíľke pôsobenia ho pretrite mikrovláknom, ideálne takým, ktoré už neplánujete používať, nakoľko asfalt sa už potom dosť ťažko čistí z utierky.
Vzdušná hrdza (Chemická dekontaminácia laku)
Vzdušná hrdza sa odstraňuje kombináciou chemického a mechanického odstraňovania.
Na chemické odstraňovanie sa môže použiť prípravok, väčšinou nazývaný IRON od rôznych značiek. Dobre funguje aj napríklad Iron Remover od RR Customs .
Po zreagovaní sa Iron sfarbí do červena resp. bordova. Účinkuje dobre na vzdušnú hrdzu a prach z brzdových doštičiek, ktorý sa nachádza nielen na kolesách, ale aj na laku.
Nemusíte sa obávať poškodenia laku, tieto prostriedky sú dokonca pH neutrálne, takže neničia ani pôvodnú vrstvu vosku, keramiky alebo sealantu.
Clayovanie (Mechanická dekontaminácia laku)
Na mechanické odstraňovanie sa potom využíva tzv. clay alebo ílovitá hlina. Vyzerá ako plastelína, aj má podobné vlastnosti. Dobre odstraňuje asfaltové škvrny, hmyz, miazgu a iné nečistoty.
Jedna 100g tabuľka clayu vydrží cca na dve čistenia, závisí od znečistenia auta.
Clay sa potrebuje šmýkať po laku, netlačí sa na neho. ale treba ho používať s tzv. lubrikantom alebo šampónom, inak hrozí poškodenie laku.
Ak Vám clay náhodou spadne na zem, rovno ho vyhoďte a zoberte si novú časť.
Mechanické clayovanie sa neodporúča robiť často max. 1-2x do roka.
V tomto videu demontujú časti až na konci pred odmastením, no vidno koľko špiny sa nachádza pod demontovanými časťami (clayovanie rukavicou v čase 5:45)
Odmastnenie
Tento krok je veľmi dôležitý, pretože správne odmastený lak podporuje optimálne naviazanie vosku s lakom.
Pri fóliach zabezpečí, že lepidlo bude dobre držať, nakoľko na mastnom povrchu by fólia dobre nedržala.
Na odmastenie laku môžete použiť T6 Klinet Pro (neriediť) alebo iný isopropylalkohol, ktorý zriedite s destilovanou vodou v pomere 1:1 až 1:4.
Pred voskovaním sa vykonáva ešte jeden krok a to je aplikácia tzv. sealantu alebo tmelu. Sealant predlží výdrž vosku a pripraví povrch pred voskovaním, nakoľko zaplní drobné škrabančeky. Vosk tak bude mať súvislú vrstvu a každé miesto Vášho laku bude dostatočne chránené.
Prípravu netreba podceniť, nakoľko dobre pripravený povrch je základom úspechu pri lepení aj pri voskovaní a zároveň je zárukou toho, že Vám Vaša práca vydrží, čo najdlhšie.
Video o príprave laku aj leštením, nakoľko sa aplikovala priesvitná ochranná fólia
Upozornenie! Prípravu laku treba vykonať na jednom mieste, nakoľko pri presune auta sa môže znovu lak zašpiniť a proces by trebalo zopakovať. S takto pripraveným lakom sa môžte pokojne pustiť do lepenia fólií alebo voskovania auta.
Ak sa vám článok páčil môžete ho podporiť zdieľaním :) Vďaka