Liata fólia alebo polymér? 6 hlavných rozdielov
Fólia je čím ďalej, tým viac obľúbenejší a rozširenejší spôsob ako si jednoducho vytuningovať svoje auto. Za posledné dva roky sa veľmi rozšírili nielen klasické čierne karbónové fólie, ktoré dnes nájdete na viacerých autách, ale postupne už aj rôzne iné farby a vzory.
Laik na prvý pohľad nerozozná či sa jedná o liatu alebo polymérickú fóliu. No rozdielov medzi nimi je viacero. Hlavne ak si plánujete polepiť auto, tak je dobré tieto rozdiely poznať.
Spôsob výroby
Značkové car wrap fólie sú vyrábané tzv. liatym spôsobom, tento druh výroby je podstatne drahší, čo sa prejaví aj v konečnej cene výrobkov.
Výroba polymérov je lacnejšia, a preto sa ceny týchto fólií pohybujú nižšie ako pri liatych fóliách. Polyméry sa vyrábajú tzv. valcovaním. Fólia prechádza cez viacero valcov, kde sa zvolí vzor fólie a zároveň sa fólia ochladzuje.
Lepidlo
Liate fólie majú vo väčšine prípadov repozičné lepidlo. To znamená, že môžete s fóliou hýbať po povrchu a až po vynaložení určitého tlaku a pritlačení fólie stierkou sa lepidlo aktivuje.
Polymérické fólie majú silnejšie lepidlo, ktoré nemá repozičnú schopnosť. To znamená, že keď sa fólia dostane do styku s karosériou, prilepí sa. Dá sa ešte pomaly odlepiť, ale musíte to robiť opatrne, aby ste ju náhodou neroztrhali.
Tip: Pri lepení neodlepujte celú spodnú stranu, ale len postupne po cca 15-20 cm kusoch. Vždy keď si danú časť nalepíte, odlepte znovu viac a pokračujte.
Pozor! Ak nemusíte, nerežte do spodného papieru, iba ho zohnite, nakoľko drobné papierové čiastočky sa môžu po odrezaní nalepiť na fóliu a len veľmi ťažko ich potom odstránite z fólie.
Oba druhy fólie po odlepení nezanechávajú prebytočné lepidlo, rovnako majú zo začiatku nižšiu lepivosť, ktorá zosilnie väčšinou až po 24 hodinách.
Životnosť
Životnosť fólie sa vzťahuje hlavne na zachovanie jej farby.
Liate fólie sú predurčené k dlhej životnosti so zachovaním rovnakej farby. Väčšinou je to od 5-7 rokov (pri inštalácií vertikálne - boky auta, nárazníky). Na fólie inštalované horizontálne (strechy, kapoty) sa udáva životnosť okolo 3 rokov.
Polyméry majú reálna životnosť cca 2-3 roky. Závisí od pigmentov, určité farby môžu blednúť skôr, niektoré neblednú takmer vôbec. Blednutie sa najčastejšie prejavuje u červených fólií.
O oba druhy fólie je vhodné sa starať aj po nalepení, aby Vám vydržali dlhšie. Môžete ich voskovať - na lesklé fólie odprúčame karnaubské prírodné vosky. Fólie sa dajú chrániť aj keramickou ochranou napríklad Carpro Skin, keramika určená pre ochranné a wrappingové fólie.
Lesklé fólie sa dajú leštiť leštičkami a jemnými pastami, na matné fólie je vhodné použiť špeciálne prostriedky určené na matné povrchy.
Sťahovanie
Polymér sa môže po naťahovaní stiahnuť do pôvodného tvaru, liate fólie majú najmenšiu tendenciu sa sťahovať aj po nahrievaní. Práve preto treba polymerické fólie viac zahýbať až 1-2cm za okraj, aby sa nestiahli.
Liate fólie nie je potrebné zahýbať veľmi, stačí len cca 0,5 cm za okraj. Tak aby nebolo vidno pôvodnú farbu vozidla.
Na obrázku je vidno, že liatu fóliu stačí zahnúť cca 0,5cm za okraj.
Nakoľko oba druhy sú vyrobené z PVC, majú pamäťový efekt, ktorý sa dá odstrániť zahriatím na cca 90 stupňov celzia (nutné použiť infra teplomer).
Odporúča sa to robiť pri oboch druhoch folií, ak ste niektoré miesta nahrievali viac a mohli by sa náhodou stiahnuť napríklad spätné zrkadlá, nárazníky a podobne.
Tvarovanie
Polymér je vhodný na rovné a aj na mierne zakrivené plochy, pri zložitejších tvaroch sa odporúča lepenie z viacerých kusov a jednotlivé vrstvy preložiť cez seba.
Liate fólie sú určené aj na zložité 3D povrchy, a práve preto sa hodia na celopolepy áut.
Tip: Na zložitejšie 3d povrchy, vnútorné uhly, previsy a podobne je vhodné použiť podporné lepidlo 3M Primer, ktoré je silnejšie ako lepidlo na fóliach.
Cena
Ceny polymérov sa pohybujú približne od 10-20 Eur/bm, záleží od farby, hrúbky, vzoru, atď.
Ceny liatych fólií začínajú približne na 30 Eur/bm za matné a lesklé farby. Vzorované fólie ako carbon, brúsené hliníky sú podstatne drahšie a ceny sú väčšinou od 50 Eur/bm a viac.
Druh |
polymér |
liate |
životnosť |
3-7 rokov |
7+ a viac rokov |
prispôsobivosť povrchu |
veľmi dobrá |
výborná |
farebná stálosť |
veľmi dobrá |
výborná |
zdroj: http://www.signindustry.com/vinyl/articles/2013-05-15-Avery-CastVsCalendered.php3
Zhrnutie
Je len na Vás pre ktorý druh fólie sa rozhodnete, ale pri výbere zvážte faktory ako cena auta, na koľko rokov to potrebujete, kto to bude lepiť.
Na lacnejšie autá cca do 3-5 tisíc by som zvolil skôr polymér. Pri drahších autách by som skôr investoval do liatej fólie.
Rovnako ak niekto lepí celý čas iba s liatymi fóliami a nemá skúsenosti s polymérmi, môže lepenie rovnako pokaziť, pretože s polymérom treba dodržať trošku iné zásady ako pri liatych fóliach.
Lepšie ak sa niekto venuje iba lepeniu polymérov alebo má skúsenosti s oboma typmi fólií. Dnes už lepí fólie mnoho firiem a jednotlivcov, ale odporúčam si vždy pozrieť referencie a či demontujú jednotlivé časti auta alebo nie.
Ak si auto plánujete nechať približne dva roky a potom ho plánujete predať, tak je lepšia voľba polymér. Ale ak máte relatívne nové auto, ktoré chcete aby Vám vydržalo čo najdlhšie, voľte radšej liatu fóliu.
Ak si rozhodnete pre polymér, tak si môžete vybrať z našej ponuky folií na TaishiFolie.sk
Nedávno sme zaradili do ponuky aj prvé liate fólie.
Ak máte záujem o liate fólie, tak vieme objednať značky HeXis, 3M, Oracal, KPMF, Avery Dennisson a niektoré ďalšie...v prípade záujmu nás kontaktujte emailom na folie.kosice@gmail.com
Prečítajte si aj náš článok ako na celopolep auta.
Ak sa Vám článok páčil Zdieľajte ho alebo mu dajte páči sa mi. Ďakujeme za každé šírenie.